tisdag, augusti 13, 2013

Registrerad

I Sverige har vi en offentlighetsprincip som ger möjlighet att begära ut allmänna handlingar från myndigheter. En princip vi ska värna om. Har utnyttjat det några gånger och blir alltid imponerad av hur fort en begäran hanteras.

Efter mitt brev till Maria Larsson så väntar jag förväntasfullt och kanske lite otåligt på ett svar. Kommer svaret att reflektera den intention Alliansen hade inför maktskiftet 2006 att effektivt stoppa statlig opinionsbildning. För att stilla lite av min otålighet kontaktade jag registratorn och begärde ut mitt brev samt status för detsamma.

För en gångs skull känns det positivt att vara registrerad. Mitt brev är vederbörligen diariefört med tillhörande handläggare, departementssekreteraren Pia Fagerström.     

DIARIENR:  S2013/5469/FST
SKRIVELSEDATUM:  2013-07-19                              
HANDLÄGGARE:  Fagerström, Pia                                       
STATSRÅD:  Barn- och Äldreminister Maria Larsson                 
INGIVARE:  Landström Anders                                       
ÄRENDE: Brev om Systembolagets opionionsbildning

Nu är det bara att sätta sig lugnt tillbaka och invänta svaret, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.